Friday, February 19, 2010

Betul ke kita sayang anak???

Pernah ke kita terfikir, betul ke kita benar-benar sayangkan anak? Dengan cara apa kita tunjukkan perasaan sayang? Mayb dengan perkataan, dengan duit, dengan didikan atau apa-apa yang kita rasa sesuai.

Saya tengok ramai parents yang cakap sayangkan anak tapi.... Ada yang tak mampu nak didik anak sejak dalam perut lagi jadi dimulakan dengan pemberian susu badan untuk jangka waktu yang sepatutnya. Bila tak mampu jugak, dipakaikan cloth diaper (CD) untuk anak dengan harapan dapat pahala lebih dan untuk kebaikan anak. Paling tidak, dibeli pampers yang mahal or ikut kemampuan.

Ada jugak yang masak untuk anak sebagai tanda kasih sayang supaya anak makan dari "air tangan sendiri". Didikan pula diberi mengikut umur dan kesesuaian. Tapi ada jugak parents yang jenis lepas tangan pada pengasuh or taska. Yang dia tau cuma komplen itu ini. Makanan anak jarang nak dimasak atau dibekalkan. Seminggu sekali pun susah. Walaupun taska atau pengasuh sediakan, cubalah tanya keinginan anak. Apa lagi kalau anak dah masuk 3 atau 4 tahun. Lagi kesian, kata sayang anak tapi anak dah 3 atau 4 tahun masih dibiarkan pakai pampers. Apa salahnya ajar anak potty training. Aku pun kerja gak tapi demi nak buat terbaik untuk anak, aku latih anak-anak apa-apa yang patut.

Pernah sorang mum ni cakap, anak dia masih tak pandai cakap pasal tu pakai pampers. Itu bukan alasan, sebab anak aku pun tak reti cakap (belum 2 thn). Tapi since setahun setengah dia dah bagi "signal" tiap kali dia buang air besar. Bukan nak suruh dia pergi toilet terus or tak payah pakai pampers terus, tapi sekadar "bagi tau" dia dah yak. At least xde lah montot dia melecet. Ni dah 3 tahun pun, yak senyap jer. Salah siapa??? Aku pernah tgk kanak-kanak OKU (autisme) di sebuah taska. Umur hampir 2 tahun tapi dah pandai bab2 potty. Aku memang salute mak dia ni. Then, setiap hari memang mak dia akan masak untuk anak dia. Paling bagus, anak dia masih nyusu badan. Dua beradik ni memang untung dapat parents mcm tu.

Ni, dah la hantar kat pengasuh or taska dengan bayaran murah. Banyak plak komplen! Ingatlah, sebelum komplen itu ini, tgk berapa yang kita bayar, betul ke kita tak susahkan orang dan kalau rasa tak puas hati, cari tempat lain yang lebih mahal dan bagus servicenya konon. Paling teruk, ada pengasuh yang terlalu sayangkan anak yang dia jaga sanggup beli baju dan itu ini. Itu pun ada parents yang tak reti bersyukur. Apa-apa pun sayang2kan anak dulu sebelum beri pada orang lain. Bagaimana caranya, fikir2 kan lah.

3 comments:

  1. airis, cam terkena btg hidung sendiri je....ermmm sejak nursery ni sediakan bubur nasi saya tak pernah pon bekalkan apa2 baik utk adik atau kakak. Kata sayang anak tapi mama dia ni malas nak buat semua tu...apa nak jadiiiiii hehe

    ReplyDelete
  2. azrina, at least awak ada "something" utk baby. contohnya still bg SI dan pakaikan anak CD. tul tak? :)

    p/s: jarang dpt update blog ler

    ReplyDelete
  3. saye setuju.. memang pun kekadang ni parents ni tak sedar die banyak complaint tetapi setimpal ke dengan bayaran yang dia bagi..

    ReplyDelete