Thursday, May 24, 2012

Siapa ada periuk kaca, boleh buat benda ni

Sebelum aku bertolak ke Taska Adni utk sesi lawatan pagi ni, aku nak share apa yang pengasas dia bagi kat aku. Cara buat yogurt paling sempoi or cincai.
Bahan2:
1. Yogurt asli (cth: macam kat atas tu. ambik yg kecik sudah)
2. Susu kambing jenis powder (3-5 sudu sedang). Better yg xde gula. Kalu susah sangat, try lah dulu dgn susu biasa. Tp larilah sikit kandungan dietnya. Nama pun nak cuba kan.
3. Air mineral
4. Periuk kaca kalis api. Guna yg sedang2 saje... (tak boleh guna periuk logam). Mahal macam mana pun x blh!
5. Senduk kayu atau plastik. Jgn sekali-kali nak guna senduk jenis logam ek.

Cara2:
Bancuh susu dgn air mineral dan panaskan atas api biru yg SANGAT KECIK. Pastikan JANGAN SAMPAI MENDIDIH, cukup sekadar panas saje, terus padamkan api dan masukkan yogurt. Kacau dengan senduk.

Keluarkan dan letak atas meja, ambil towel besar dan tutup periuk tadi dalam 7-8 jam. Kemudian yogurt tu nnt nampak macam pekat2 gitu, blh tambah madu atau stevia. Masukkan strawbery, pisang, epal, kurma atau apa2 buah-buahan yg ada dalam rumah. Lepas tu, jangan lupa simpan dalam peti plak.

Sebenarnya simple jer, aku jer byk membebel utk pahamkan cerita :). (Aku pun blm buat sebab baru dapat petang Ahad baru-baru ni).

No comments:

Post a Comment