Sunday, October 10, 2010

Resepi Bubur Fresh Bayi

 Lately ni aku memang tak sempat. So makanan sejuk beku jadi pilihan. Tapi bila aku buat resepi yg fresh tapi cepat, Reezqi suka (maksud aku bubur). Bubur yang paling senang nak masak. Tak perlu berjam-jam. Tu pun aku buat kul 10 mlm ke atas sbb tidokan Reezqi dulu.  Tak pun kul 4.30 pg. Lauk pauk or puree tetap frozen punya la. Ni cara sediakannya:
  1. Basuh beras mengikut kuantiti bayi makan (aku buat banyak2. utk 2 wks terus).
  2. Goreng beras tanpa minyak dengan api kecil sehingga beras keperang-perangan.
  3. Setelah beras sejuk, kisarkan sehingga menjadi serbuk dengan alat pengisar kering.
  4. Simpan dalam bekas kedap udara.
  5. Jika anda ingin memasaknya, ambil mengikut kuantiti bayi makan.
  6. Bancuhkan dengan air dan kacau sehingga rata.
  7. Jerangkan di atas api kecil sehingga bubur mendidih beberapa minit. Taraa... siap

No comments:

Post a Comment