Sunday, August 25, 2013

Cara buang MALWARE paling berkesan aku jumpa

Pagi ni macam orang giler aku menggodak sana sini cari cara buang malware. Semua tak jadi. Sob...sob....


Pukul 11 pagi tadi, aku godak lagi. Tetiba aku jumpa blog ni http://solehahshamsuddin.blogspot.com/2012/11/tutorial-cara-buang-virus-malware-dalam.html. Trima kasih wahai owner blog coz dapat buat buat blog aku jauh dari serangan encik Malware yang jahat. 
Cara yang aku amik adalah yang ke-dua. Kat bawah ni adalah copy paste dari owner. Cara-cara lain, sila ke blog beliau ok.

CARA 2
  
Blog-blog yang menggunakan "icon" di dalam menetapkan senarai rakan blogger adalah yang menjadi penyebab kepada masalah ini. "favicon.ico" merupakan sebuah fail yang menjadi sasaran serangan malware dan sebarang pengaksesan terhadapnya akan menghasilkan tanda amaran dan pengabaian terhadapnya mendedahkan komputer korang diserang oleh malware berkenaan. Ia akan dikesan apabila pelayar menggunakan browser Google Chrome. 

Pastikan korang tidak memilih tanda "icon" semasa menetapkan penyenaraian blog rakan-rakan semasa "Configure Blog List".

1. Log in > Dashboard > Layout > Blog List.
2. Kemudian pastikan korang "Tidak meletakkan tanda semakan di kotak "icon", biarkan ia kosong.
3. Setelah itu barulah klik "Save".

Alhamdulillah....semuanya dah ok dan kembali kepada asal....

2 comments:

  1. Sori kak..tak alert msg akak tu, kebetulan hari ahad tu saya ade majlis umah terbuka kat umah mak. Memang tak buka tenet satu ari.

    Saye pun selalu gak kena malware jahat ni. Mencikkk betul klau kena. Nak buka blog pun tak dapat. Memang boleh bikin sedih walaupun blog saya tu suam-suam kuku je kan. Tapi kat situlah macam2 luahan perasaan kite rite?

    Ooowww..icon punya pasal ek. Noted. Pas ni xyah guna icon dah. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe kema. bila dah kena mcm ni, byk lagi kita dpt blajar. dah la akak ni tak pandai sgt bab2 ni. blog ni walaupon sejuk macam ais, tapi sayang gak tau. hehehhh

      Delete