Wednesday, December 9, 2009

Tips Elak Jaundis (Sakit Kuning)

Aku tengah kumpul tips untuk elak jaundis pada baby. Ni antara yg aku dapat:

1. Pada minggu terakhir kehamilan, minumlah susu kambing setiap hari atau setiap 3 hari sekali atau sekerap yg boleh sehingga tiba hari bersalin. Insya Allah baby anda takkan dapat jaundice.cubalah, Insya Allah kalau dizinkan Allah, anak anda akan lahir tanpa jaundice (tips dari ibukauthar SI)

2. Amalkan makan:

a. epal hijau(buang kulit la ya..melainkan anda petik dr pokok epal)
b. Makan pegaga...jus ke ulam ke
c. makan spirulina
(Ni tips dari lovebaby SI aka Fid)

3. Melalui pengalaman turun temurun, keluarga saya (adik-beradik,nenek, pakcik ,makcik) mengamalkan mandi daun durian+daun asam jawa..bila baby lahir, dan mula nampak nak kuning..rebus daun durian 7helai+daun asam jawa dalam segenggam gtu...air tu wat mandi bb, Insya Allah..ok. (Tips dari Imaan_09 SI)

4. Ni dari aku sendiri. Boleh cuba HB kapsul dari HPA.

HB ni dihasilkan daripada pegaga dan bayam duri yang amat baik untuk imunisasi dan tenaga khususnya untuk menambah tekanan darah. Ia juga dapat mengatasi kekurangan darah dan kelesuan badan akibat dari melahirkan anak.

Selain itu H.B juga dapat menyembuh::
# Penyakit keputihan
# Penyakit kecing manis
# Penyakit kulit dan saraf
# Penyakit kuning atau jaundis
# Wanita yang hamil yang mana kekurangan darah.
# Menghancurkan batu karang
# Penyakit Bawasir
# Penyakit Siphlis
# Masaalah sembelit,perut kembung dan peptic ulser


Harga RM17 (harga ahli).
Insya Allah aku nak cari produk HB ni hujung bulan ni. Tu pun aku terbaca secara tak sengaja. Tapi semua tips kat atas kita yang pregnant ni yang makan / minum kecuali yang berasaskan mandian. Jangan pula memandai-mandai nak bagi baby minum susu kambing atau apa-apa selain susuibu.

2 comments:

  1. wah,petua yg bgus
    tq mommies!!!! due next month, wish me luck.

    ReplyDelete