Friday, January 13, 2012

Riba dan pekerja bank

Sambungan kisah dalam kitab "Al-Israa' wal Mi'raaj". Perkara lain yang Rasulullah SAW lihat ialah kumpulan lelaki dan wanita yang diberi minum dengan nanah dan danur, setiap kali dia memasuki perut mereka, lalu terkoyaklah kulit2 mereka, kemuadian sembuh semula. Rasulullah SAW bertanya "Siapakah mereka ini wahai saudaraku Jibril?". Dia menjawab "Mereka ini ialah orang-orang yang memakan riba (juga termasuk urusan yang memberi, mengurus, menjadi saksi dan lain-lain urusan yang ada hubungan dengan riba)".

Dalam persoalan riba, Nabi SAW menegaskan, maksudnya "Allah telah mengutuk pemakan riba, orang yang memberi makan orang lain dengan hasil riba dan para penulis (kerani atau pegawai yang menguruskan urusan riba), saksi dan semua mereka yang terlibat dalam urusan riba.
(Riwayat Imam Muslim)

Automatically kepala aku terfikir sedikit sebanyak kita memang terlibat dgn riba (beli kete, rumah dan segala bagai). Apalagi kerja di bank. Mungkin kalau nak jadi akauntan/juru audit, boleh pilih syarikat biasa... Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment