Sunday, June 8, 2014

Donut paling gebu abad ini (aku panggil donut gebus-gebas)


Aku rasa dah hampir 4 tahun aku tak mendonut. So, 3 minggu lepas aku buat donut balik atas permintaan anak-anak. Minggu lepas aku balik Melaka, aku buat donut lagi. Tapi permintaan donut coklat jauh lebih tinggi kat pasaran family aku :). Donut ni walaupun dah sejuk, tetap lembut dan gebus. Insya Allah. Anak-anak yang cerewet pun dok puji. Chewah!

Bahan-bahan sangat mudah dan ringkas.
Bahan A
4 cawan tepung
2 sudu besar marjerin
2 sudu besar susu pekat
Kesemua bahan kat atas campur dan gaul sampai lerai

Bahan B
1 paket mauripan
1 cawan air suam (jgn panas sangat coz nanti mati plak yis tu)
gula 2 sudu kecil
Campur semua bahan B dan kacau sampai sebati. Biar naik berbuih

Campur bahan B ke dalam bahan A dan uli sampai jadi doh (tak melekat kat tgn). Biarkan 1/2 jam, dia akan naik. Lepas tu, tumbuk-tumbuk sikit dan terus terap donut.

 Ni aku letak coklat kat dalam adunan donut
 Donut coklat yang jadi rebutan
 Donut gula
 Bolat tak? :) Aku guna adunan donut untuk buat roti sosej. Hentam gulung je ni
 Roti sosej dan donut yang belum digoreng
Ni aku potong panjang-panjang untuk gulung dengan sosej atau kepingan ayam. Agak kelam-kabut gak coz dalam proses nak buat ni, tepung donut naik menggebu-gebu. Macam marathon aku buat roti sosej

2 comments: