Wednesday, February 25, 2015

Bahasa Lelaki Kepala Serabut Serabai---Wah! Baca Tajuk Ni Pun Dah Buat Kita Serabut. Erkk...

Mungkin ramai wanita di luar sana tak terjangkau akal tahap kemarahan lelaki. Mungkin juga ada yang tak selesa membacanya. Mungkin juga ada yang nak tahu sangat. Tapi aku tetap share ilmu yang dikongsi oleh En. Ahmad Saifuddin Yusof ni untuk rujukan :).


Apabila lelaki berhadapan dengan sesuatu masalah. Bahasa dan tingkah laku mereka berbeza berdasarkan tahap kritikal masalah itu dan situasi semasa yang mereka hadapi.
Sebagai contoh, masalah yang dihadapi adalah terlebih bajet untuk bulan lepas. Jadi, ada bil yang belum dibayar. Kadar masalah itu tidak kronik, tetapi tiba-tiba anak meminta untuk dibelikan hanfon kegemarannya. Respon seorang lelaki akan berbeza daripada situasi normal.
Tetapi, sekiranya tahap masalah itu terlalu teruk dan dia berhadapan dengan situasi yang sama seperti di atas. Responnya adalah lebih berdiam diri dan menjawab perlahan.

Lebih mudah difahami berdasarkan skala berikut :
TAHAP JINGGA
Tahap ini kepalanya terganggu sekejap sahaja. Bagi lelaki yang suka bercakap, pada tahap ini dia akan berleter mengalahkan maknya sendiri. Ada kalanya, hal yang remeh sahaja. Walaupun ada hal yang besar, kadar kemarahannya tidak terlalu teruk. Tahap ini berlaku apabila dia ada masalah² kecil seperti bil lewat bayar, hilang barang keperluan, gangguan kecil di tempat kerja dan sebagainya. Selain itu, apabila dalam keadaan lapar, penat dan mengantuk, tahap serabutnya berada pada tahap ini bagi sesetengah lelaki. Bagi yang 'cool', lapar pun dia tidak kisah, dia boleh cari sendiri.

TAHAP MERAH
Tahap ini boleh berlaku apabila melibatkan peribadi dan perasaan. Pertengkaran yang berpanjangan, masalah yang berlarutan. Difitnah tanpa sebab dan seumpamanya boleh membuatkan lelaki bertukar karakter 180 darjah. Lazimnya, lebih banyak diam dan kehidupan mula tidak keruan. Kain baju yang selalu disidai di tempat khusus mula tidak dipedulikannya. Dengan anak² pun hanya senyum sahaja. Tiada lagi cerita kelakar dari mulutnya, tiada lagi gosip tempat kerja. Diam seribu bahasa. Sudah tidak bercakap tentang makanan. Dia makan sahaja apa yang ada. Dia tidak suka, dia diam sahaja dan akan cakap 'tidak mahu' atau 'tiada selera'.

Tiada ubat melainkan ketenangan hati untuknya. Bagi yang baik, mereka akan mula mendekati masjid, solat dan Al-Quran. Dan mula bertenang perlahan-lahan. Ia akan ambil masa yang lama. Bagi yang lain, mula banyak buang masa dengan lepak bersama kawan². Jika tiada kawan, mereka akan cari 'seseorang' sebagai teman penghibur hati. Bagi yang mampu, tidak pelik akan menambah isteri. Mereka bertindak atas logik sendiri.

Apa tindakan pasangan? Jadikan rumah dalam keadaan tenang, usah dicari lagi salahnya yang lain walaupun berbakul² salahnya sebelum ini. Diam sahaja dan hanya tanya perkara yang penting. Dalam keadaan ini, lelaki dalam mode re-format. Mereka akan restart dan bertindak sendiri. Andai mahu berkongsi cerita, pendekkan setiap cerita. Mereka masih mampu mendengar cerita. Apabila mereka mula bercerita sesuatu, hatinya bertambah tenang, hadiahkanlah masakan kegemaran. Usah dikenang luka yang lama, jalan terus. Suami sudah install OS baru ketika itu, cuma RAM-nya belum cukup bertindak lebih laju. Kuncinya bertenang dan sabar.

Bagi lelaki yang teruk, dia akan buang masa bertahun² lamanya dan langsung tidak peduli hal rumahtangga sehingga berpindah ke tahap seterusnya.


TAHAP HITAM
Semua yang membaca nota ini boleh membuat andaian sendiri. Ketika ini, si lelaki tidak lagi berusaha untuk selesaikan kepalanya yang serabut, sebaliknya dia akan lari dari masalahnya yang bertimpa². Sudah jatuh ditimpa tangga, tertempek taik, dipijak orang, terus tertelan taik lalu muntah terburai. Keserabutan kepalanya sudah sampai ke kemuncak sehingga dia tidak lagi mempedulikan diri dan keluarganya. Tiada siapa yang boleh hidup dengan lelaki sebegini kecuali dia beralih ke tahap merah dan memikirkan keluarga serta dirinya.
Dengan mengingati Allah, hati akan tenang. Dia Pemilik dunia, Dia lebih tahu segalanya.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete