Tuesday, February 3, 2015

Bahasa Lelaki dan Waktu Pagi di Hari Kerja

Bahasa lelaki dan waktu pagi di hari kerja oleh En. Ahmad Saifuddin Yusof


Apabila lelaki berkata, "Baju saya sudah gosok belum?" Itu bermaksud dia mahu isteri sterika bajunya. Sama ada dia tidak sempat, malas dan memang tidak 'reti' langsung sterika baju.

Apabila lelaki berkata, "Saya sudah lewat ni." Itu bermaksud dia memang sudah sedia lewat, lebih kurang 5 hingga 10 minit lalu sudah di atas jalan.

Apabila lelaki berkata, "Awak ada nampak stokin saya?" Itu bermaksud dia tidak mahu cari sendiri atas faktor dia sudah penat cari, dia malas atau memang dia jenis 'king' dalam rumah.

Apabila lelaki berkata, "Balik nanti awak mahu beli lauk atau saya beli lauk?" Itu bermaksud, dia mahu makan di rumah dan dia sudah 'sengkek' atau mahu berjimat cermat.

Apabila lelaki berkata, "Awak ada mesyuaratkah hari ini?" Itu bermaksud dia mahu isteri ambil anak di sekolah, pusat asuhan atau tadika. Apabila ditanya, baru dia cakap ada kerja lain petang nanti.

Apabila lelaki berkata, "Minyak kereta itu saya sudah isi malam tadi." Itu bermaksud dia mahukan penghargaan, paling kurang ucapkan terima kasih. Lebih baik doa terus untuknya.

Apabila lelaki bertanya, "Kita mahu balik bila rumah mak?" Itu bermaksud dia ada urusan salah satu hari di hari minggu. Lebih jelas apabila dia tanya beberapa kali soalan yang sama.

No comments:

Post a Comment