Wednesday, February 18, 2015

Bahasa Lelaki dan Menonton TV

Agak-agak sama tak dengan lelaki kat rumah kita? Ni pandangan En. Ahmad Saifuddin Yusof. So, terpulang pada penerimaan memasing pasal bahasa lelaki semasa menonton tv. Tapi yang cover nangis bab citer sedih mmg rare :D


Apabila lelaki tidak mempedulikan gajet dan perkara lain sewaktu menonton tv, sudah terang lagi bersuluh dia memang suka rancangan itu. Dia akan tercongok di depan tv.

Apabila lelaki menonton tv sambil sekali sekala bermain gajet atau menaip mesej. Rancangan tv ketika itu hanya membuatkan dia berehat sahaja dan mungkin ketawa sekali sekala.

Apabila lelaki sekejap mencatat sesuatu sekejap menonton tv, kemudian berlaku berulang kali demikian. Itu bermaksud dia sedang memikirkan sesuatu dan rancangan tv itu hanya hiasan sahaja di matanya.

Apabila lelaki yang sedang menonton tv tiba-tiba bangun dan langsung tidak peduli pada rancangan tv lazimnya ke bilik atau studio kerja. Itu bermaksud dia sedang serius berfikir dan ideanya sedang mencurah-curah. Jika dia terus keluar rumah, sama ada dia ada urusan penting dengan seseorang atau dia sedang hadapi masalah yang besar dan perlu bersendirian. Ia lebih jelas apabila rancangan tv itu rancangan kegemarannya.

Apabila lelaki sedang menonton tv sambil hirup minuman atau makan snek. Itu bermaksud rancangan itu tidak memerlukan dia berfikir, lazimnya rancangan perlawanan bola sepak. Jika menonton filem yang disukainya, minuman dan makanan mungkin lambat habis.

Apabila lelaki tidak suka sesuatu rancangan, lazimnya dia akan mengucapkan sesuatu bagi menggambarkan rancangan itu. Paling ringkas ungkapan, "Cerita apa ni?" Sambil tukar ke cenel lain. Jika rancangan nyanyian yang tidak disukainya, dikutuk penyanyi itu, jika filem dikutuk ceritanya atau pelakonnya. Jika rancangan bual bicara, dikutuk topik atau panel yang sedang bercakap. Ayatnya ringkas sahaja. Andai ada sambungan ayat lain, ia berkaitan dengan rancangan itu di waktu lain.

Apabila lelaki menonton tv di rumah yang dia tidak biasa dan ketika rancangan kegemarannya berlangsung, dia akan cari jarak yang tidak terlalu dekat, tetapi tempat yang selesa. Lazimnya tempat bersandar.

Apabila lelaki menonton rancangan tv yang digemari, lazimnya mereka tidak baring. Begitu juga dengan wanita. Andai mahu baring juga, lelaki akan baring mengiring sambil menonton tv dan tangan menongkat kepala. Situasi ini berlaku apabila dia sudah sangat penat dan mengantuk. Kemudian dia mungkin tertidur.

Apabila lelaki lama tidak menonton tv. Dia mungkin sedang hadapi urusan penting yang perlu diselesaikan atau masalah yang serius.

Apabila lelaki sedang menonton rancangan yang dia suka, tiba-tiba sahaja dia bangun di bahagian babak yang sedih. Lazimnya, air matanya sudah bergenang. Dia akan 'kaver' dengan pergi ke arah lain atau ke dapur, minum air, atau ke sinki untuk berkumur-kumur tanpa sebab atau terus sahaja ke bilik air dan menangis di bilik air itu semahunya. Kemudian, dia akan keluar sambil buat-buat ada selsema. Paling ekstrem, andai dia masih belum mandi lagi, dia akan capai tuala dan terus ke bilik air, menangis sambil mandi. Lazimnya, dia menangis apabila babak itu ada kaitan dengan dirinya.

Lelaki boleh menonton rancangan atau filem yang sama dengan kadar kesukaan yang sama pada semua babak dalam filem itu. Sangat jarang mereka memilih babak tertentu dan tidak menonton babak yang lain. Jika begitu, filem itu belum capai tahap gemar yang tinggi.

1 comment:

  1. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete