Saturday, February 7, 2015

Trik Syaitan dan Sayang Suami

Ini merupakan tulisan dari FB En. Ahmad Saifuddin Yusof.

Sebagai isteri yang baik, sudah tentu kita sangat sayang kepada suami. Tahap sayang kita kepada suami itu sehingga kita tahu segala-galanya tentang suami. Apa tarikh lahirnya, nombor IC-nya makanan kegemaran, warna kegemaran, artis kesukaan, pasukan bola yang diminati dan sebagainya.
Syaitan boleh memanipulasi cinta dan kasih kita kepada suami supaya rumahtangga kita porak peranda dan suami akan mula beralih arah.


Trik Syaitan
Dengan mempergunakan cinta dan kasih kita yang tidak berbelah bahagi kepada suami, maka kita akan sedaya upaya berusaha untuk mengetahui segala-galanya tentang suami iaitu apa dia buat, dia bercakap dengan siapa, dia jumpa siapa, gembira atau sedihnya dan hal-hal lain.

Kita rasa, dengan mengambil tahu segala-galanya maka itu adalah tanda cinta kita kepada suami. Dengan logik itu syaitan mula menggoda dan menghasut kita agar menyelidiki segala tindak tanduk suami secara tidak langsung. Kita mula membaca mesej di dalam hanfonnya, menyemak log panggilannya, terus bertanya apabila dia pulang lewat, menyemak belanjanya dan pelbagai lagi. 

Sekiranya, ada perkara yang tidak jelas maka kita mula bertanya suami berkenaan hal itu. Apabila suami mengelak atau tidak mahu menjawab pertanyaan kita, syaitan menambahkan hembusan triknya lagi dengan memberi gambaran buruk tindakan suami kita itu.

Ditambah pula hembusan trik syaitan kepada kawan-kawan yang menjadi tempat kita mengadu perihal rumahtangga. Syaitan akan memberi gambaran buruk tentang aduan kita kepada kawan-kawan. Segala sangkaan kita itu terus disokong tanpa bias. Maka kita mula berlinang air mata memikirkan nasib sendiri.

Lalu bermulalah episod hidup yang penuh sangkaan kepada sang suami yang kita tidak tahu apa yang dia sedang hadapi. Kita rasa tindakan kita betul atas faktor cinta dan kasih kita kepada suami.

Tindakan.
Sebagai tanda cinta dan kasih kita kepada suami, kita hanya perlu menjaga hatinya dan hal ehwal urusan rumah sebagai mana maklum dalam perkara tanggungjawab seorang isteri. Melapangkan hati suami apabila dia berada di rumah adalah tanda cinta dan kasih kepadanya Apabila hati suami itu tenang dan tidak rasa terganggu, dia akan menyerahkan segala kudrat dan upayanya membahagiakan isteri tercinta.

Bagaimana pula dengan tindakan suami yang tidak mahu memberitahu segala tindak tanduknya? Jawapannya, itu adalah urusan peribadinya, sebagai isteri kita laksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai isteri kepada suami.

Manakala suami juga terikat dengan tanggungjawabnya kepada isteri dan keluarga, seandainya dia tidak melaksanakannya dengan baik dan melakukan maksiat diluar pengetahuan kita, maka itu adalah dosa peribadinya dengan Allah.

Biar Allah yang menilai segala tingkah lakunya. Apabila kita berusaha memenuhi tuntutan Allah dengan melaksanakan tanggungjawab kita sebagai isteri, Allah tentu akan menjaga kita dan tidak membiarkan kita dalam kedukaan selama-lamanya.

Cinta berdiri dengan percaya, bukan dengan sangka-sangka.

1 comment: