Sunday, September 26, 2010

Apa Beza IUCD Biasa & IUCD Marina?

Tadi aku buat follow-up. Setelah sekian lama pergi balik untuk anak, kali ni untuk diri sendiri. Sekali pergi, 2 orang doktor sekali aku jumpa. Bukan suka-suka tapi memang perlu sangat-sangat terutama doktor Azmi. Sebabnya pergelangan tangan tangan aku dah 2 bulan sakit. Sebelum puasa lagi. Sampai nak sign dokumen pun sakit, apalagi nak menulis banyak-banyak. Menyapu pun macam orang cacat. Sampai kawan-kawan panggil OKU. Baru satu nikmat Tuhan tarik dah terasa susah. Tapi memang betul-betul sakit. Puncanya mayb BF sambil baring (pernah berlaku kat pergelangan tgn kiri 4 tahun lepas tapi bila urut ok. Kali ini memang tak jalan). Penyudahnya dapat suntikan utk legakan urat-urat yg tegang tu.

Pastu macam biasa jumpa Dr. Asmah Yun. La...dia takde plak, ganti dengan Dr. lain. Mujur nurse minta maaf awal-awal sebab tak sempat bagi tau. Dan mujur yang replace tempat dia Dr. yg ok dan bukan Dr......Kalau Dr....., aku rela balik jer. Aku tanya apa beza IUCD biasa dengan IUCD Marina. Katanya IUCD Marina ada hormon. Memanglah, tapi aku nak tau gak apa fungsi hormon tu. Kata Dr. fungsinya ialah untuk reduce heavy period. IUCD biasa bleeding mmg agak teruk. Emm...akhirnya dapat pon jawapan. Patutlah Marina agak mahal. 

Sebab sebelum ni orang kata IUCD Marina kurang elok sebab ganggu hormon dalam badan. Sebenarnya hormon dalam IUCD Marina cuma bertindak dalam ruang rahim dan bukan seluruh badan macam makan pil perancang or suntikan. So, takkan mengganggu pengeluaran susu badan. Kiranya macam IUCD biasa cuma hormon yang ada dalam Marina mengurangkan bleeding.

No comments:

Post a Comment