Monday, February 23, 2015

Bahasa Lelaki dan Diam

Bahasa yang agak kompleks gak ni. Terima kasih En. Ahmad Saifuddin Yusof atas perkongsian ini.


Antara bahasa lelaki yang sukar difahami wanita adalah apabila lelaki diam tanpa sebab.
Apabila lelaki balik dari kerja dan dia diam seribu bahasa. Ia punyai banyak maksud. Antaranya dia terlalu penat lebih dari biasa dan mahu berehat. Ada kemungkinan kerja yang penat itu tidak membuahkan hasil yang sepatutnya, maka dia diam.

Apabila balik dari kerja dan dia diam, tetapi mata seperti menonton tv. Sekejap mata ke arah tv, sekejap melihat hanfon, menaip sesuatu. Kemudian lihat tv semula, kemudian lihat hanfon. Ia bermaksud ada sesuatu perkara yang perlu diselesaikan olehnya. Sama ada masalah besar atau projek besar. Sebaliknya jika dia tidak menaip sesuatu tetapi bermain 'game' itu mungkin dia mahu tenangkan hati dan mahu lupakan masalah yang dihadapinya. Masalah itu pula tidaklah masalah yang teruk. Cuma merunsingkan dia sahaja.

Apabila lelaki diam kemudian tidak lama di rumah dan terus keluar. Makan pun tidak, minum tidak. Ada beberapa kemungkinan, 
1) masalahnya sangat teruk. Dia perlukan ketenangan hati di luar. Mungkin dia ke masjid atau berjumpa kawan² untuk selesaikan masalah itu. 
2) ada perbuatan isteri yang sangat menyakitkan hatinya. Itu sebab dia keluar sebagai tanda protes. Sekiranya dia balik semula, mohon maaf dahulu barulah tanya apa yang berlaku. 
3) jika tersangat kerap berlaku demikian, mungkin dia sudah tidak suka berada di rumah.

Apabila lelaki diam dan asyik baca Al-Quran, baca buku, tengok hanfon sekejap², kemudian hanya tanya tentang makan dan pakaiannya sahaja
1) Itu mungkin bermaksud dia ada lakukan kesalahan peribadi. Usah ditanya apa², sediakan sahaja makan minum untuknya. 
2) Keadaan lepas bertengkar biasanya begitu yakni bertengkar perkara biasa.
Apabila pasangannya sedang bercakap dan lelaki diam tanpa respon. Ketika itu otaknya sudah di tempat lain. Otaknya sedang ligat fikirkan sesuatu sama ada perkara yang difikirkan itu boleh jadi berfaedah atau sebaliknya.

Tips Apabila Lelaki Diam.
1) Jangan sesekali tanya kenapa dia diam. Buat macam biasa sahaja dan sediakan apa yang biasa dilakukan.
2) Apabila dia keluar lama, jangan ditanya apa². Apa dalam kepalanya lebih besar daripada soalan isterinya.
3) Apabila dia mula bersuara, jangan disindir atau perli. Jangan kita pula yang 'moncong' sebagai tanda protes.
4) Andai lelaki memang jenis pendiam sejak lahir. Puan lebih faham apa yang berlaku.

1 comment:

  1. Hello Blogger!
    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete