Friday, November 5, 2010

Ibu Menyusu yang Menggunakan Codeine Boleh Membahayakan Bayinya

Codeine adalah unsur ubat untuk menghilangkan tekanan dan rasa sakit. Penelitian terbaru yang dijalankan di Canada memperlihatkan bahawa  ibu yang menyusukan anak yang menggunakan ubat dengan kandungan Codeine ternyata boleh membahayakan kesihatan bayi mereka.

Penelitian ini menunjukkan bahawa para ibu yang memiliki kecenderungan genetik tertentu dapat memproses Codeine menjadi morfin jauh lebih cepat daripada biasa. Hal ini dapat membahayakan sistem saraf pusat bayi yang disusuinya.
Dalam beberapa kes, ancaman overdos morfin memang dapat diatasi apabila wanita terbabit menghentikan pengambilannya. Namun tidak demikian pada wanita yang memiliki kelemahan genetik. 
Apa Sebenarnya Codeine?
Menurut para ahli, Codeine itu sendiri tidak memiliki pengaruh untuk menghilangkan rasa sakit. Yang terjadi adalah, ketika seseorang pecandu narkotika atau orang yang mengalami rasa sakit memakan Codeine, tubuhnya merubah unsur tersebut menjadi morfin dan inilah yang mengilangkan rasa sakit.
Bagaimana Anda Mengetahui Bahwa Codeine Tidak Membahayakan Bagi Bayi Anda?
Itulah masalahnya… secara umum, sukar untuk mengetahuinya.
Memang hanya wanita yang memiliki kelemahan genetik tertentu yang dapat membahayakan kesihatan bayi yang disusuinya, namun sukar bagi anda untuk mengetahui kelemahan ini secara tepat. Anda boleh melakukan test genetik ini, tapi test genetik ini sangat sukar dilakukan.
Oleh itu, lebi baik para ibu yang sedang menyusukan bayi tidak mengambil Codeine ini langsung…
Sumber: Parvaz Madadi, University of Western Ontario

No comments:

Post a Comment